Joga i zdravo mršavljenje

Najnovije istraživanje pri  istraživačkom centru za rak Fred Hutchinson pokazalo je da vježba joge djeluje preventivno i profilaktički pri otklanjanju problema gojaznosti u osoba srednjovječne dobi.

Redovita vježba joge sprječava gojaznost u srednjovječnih osoba

Istraživanje, jedno od prvih takve vrste, provedeno s ciljem mjerenja učinaka joge na tjelesnu težinu, objavljeno je u časopisu Alternative Therapies in Health and Medicine 2005.

Studiju su pokrenuli znanstvenici američkog National Cancer Instituta na uzorku od 15,500 zdravih srednjovječnih muškaraca i žena koji su bilježili svoju fizičku aktivnost (uključujući i jogu), kao i tjelesnu težinu u životnoj dobi od 45 do 55 godina. Studija je mjerila učinak joge na promjene tjelesne težine, neovisno od ostalih čimbenika kao što su dijeta ili druge vrste tjelesne aktivnosti.

Istraživači su utvrdili da osobe u dobi između 45 i 55 godina godišnje dobivaju oko pola kile, što je uobičajeni uzorak za populaciju koja stari i ne prilagođuje svoj kalorijski unos smanjenim energetskim potrebama. “Unatoč tomu, muškarci i žene normalne težine s 45 godina uz redovitu vježbu dobili su tijekom tog 10 godišnjeg razdoblja oko 1,5 kila manje u usporedbi s kontrolnom skupinom ispitanika koji nisu vježbali yogu” rekao je dr. Alan R. Kristal, autor studije. Za potrebe dotične studije, redovito vježbanje joge definiralo se kao vježbanje najmanje 30 minuta tjedno tijekom najmanje jedne godine.

Međutim, istraživači su zamijetili najveći učinak redovite vježbe joge upravo među populacijom gojaznih osoba. “Gojazni muškarci i žene vježbanjem joge izgubili su oko 2,5 kilograma dok je kontrolna skupina koja nije vježbala dobila oko 7 kilograma tijekom razdoblja od 10 godina.”, naglasio je Kristal, član Hutchinsonova Centra za javno zdravstvo i profesor epidemiologije (University of Washington School of Public Health and Community Medicine).

Na čemu se temelji očigledna učinkovitost joge u borbi protiv gojaznosti?

Kristal, kao dugogodišnji student joge, pretpostavlja da učinci više počivaju na povećanoj svjesnosti tijela nego na fizičkoj djelatnosti.

Tijekom silovite vježbe yoge možete sagoriti dovoljno kalorija za mršavljenje, ali većina osoba ne vježba takvu vrst yoge. Temeljem vlastitog iskustva, smatram da se radi o osjećaju svjesnosti koji yoga unosi u tijelo. Naime, kad pojedete dovoljno hrane, prepoznate osjećaj sitosti, i to vam omogućuje da se ne prejedate dalje.

Suradnik na studiji, Denise Benitez, vlasnik Seattle Yoga Arts, slaže se:

Većina osoba vježba stil yoge koji nije dovoljan za sagorijevanje većeg broja kalorija, pa razlog mora biti negdje drugdje.

Koji je mehanizam održavanja optimalne tjelesne težine jogom?

Jedan od odgovora je da joga nježno razvija unutrašnju snagu. «U vježbi joge, iako sve izgleda lako, postoji lagana neugoda. Tijelo doživljava određene fizičke granice koje predstavljaju lagani izazov. Redovnim vježbanjem osobe za vrijeme održavanja položaja razvijaju sposobnost podnošenja lagane neugode. Izgrađuju unutrašnju mekoću i sposobnost pozornosti. Po završetku sata joge, kada dođu kući i otvore hladnjak u kojem se primjerice nalazi torta od čokolade, mogu upotrebiti sposobnost da podnose neugodu ne-jedenja-čokoladne-torte.»

Koji god razlog bio iza očiglednog utjecaja joge na održavanje i gubitak tjelesne težine, Kristal naglašava da se ti nalazi trebaju ponoviti.

Mislim da je došlo vrijeme za pomno kliničko istraživanje koje će dokazati može li uvrštavanje joge u standardan program mršavljenja biti od koristi, kako u pogledu mršavljenja, tako i održavanja tjelesne težine. Druga je poruka, osobito gojaznim ljudima, da je joga nekompetitivna djelatnost. To je nešto što svatko može. Joga stvara mnoge dobrobiti, a ukoliko je jedna od kliničkih dobrobiti održavanje tjelesne težine, tim bolje.

 

Savjeti koji mogu pomoći kod održavanja ili smanjivanja tjelesne težine

Suradnik na studiji, instruktor Denise Benitez, vlasnik Seattle Yoga Arts, ponudio je sljedeće savjete za poboljšanje vlastite vježbe joge. Oni se osobito odnose na one koji žele održati ili smanjiti tjelesnu težinu.

-Vježbajte u sobi bez ogledala, odnosno obratite više pozornosti na vaše unutrašnje iskustvo a ne na vanjsku izvedbu.

-Naučite osjetiti tanahnije osjete, uključite svjesnost čak i pri najmanjim pokretima, tzv. mikro-pokretima.

-U položajima pronađite ravnotežu između izazovnosti i ugode. Vježbajte na tom rubu održavajući jasno, otvoreno i prijemljivo raspoloženje duha.

-Dopustite si odmor kad osjetite umor.

-Obratite pozornost na sadržaj unutarnjeg dijaloga za vrijeme vježbe i svjesnim naporom uzgajajte raspoloženje srdačnosti i samosvijesti.

-Krenite predano na sat, dođite ranije i popričajte s dugim vježbačima prije nego što sat počne.

-Kupite vlastitu prostirku i donesite je na sat.

-Budite svjesni da vaša vježba razvija kvalitete kao što su strpljenje, disciplina, mudrost, ispravni napor, ljubaznost, zahvalnost. Te kvalitete umiruju i omekšavaju duh.

-Pronađite učitelja koji nudi ravnotežu nježnosti i čvrstoće te čije vas učenje nadahnjuje.

-Spoznajte da je čak i samo pohađanje sata izjava hrabrosti, samopoštovanja i pozitivan momentum. Postajući iskreniji i usklađeniji s vlastitim najdubljim željama vi nadahnjujete i druge.

Preuzeto s: http://www.fhcrc.org/about/ne/news/2005/07/19/yogaexercise.html